fbpx

Zenuwachtig voor het Rijexamen?

Gespannen zijn voor je praktijkexamen is normaal, eigenlijk zelfs goed. Je hartslag begint omhoog te gaan, je bloed gaat harder circuleren en er komt meer bloed (dus ook zuurstof) in je hersenen. De adrenaline begint te vloeien en je lichaam maakt zich klaar te presteren. Supermooi ontworpen dat lichaam van ons, alleen kan het je soms ook tegenwerken.

Dat is het geval hebben we het over ongezonde stress. Je wordt net iets te alert, je gedachten gaan alle kanten op en je begint te zweten. Bah, geen fijn gevoel. Mensen gaan overdenken of zelfs doemdenken en houden zich niet meer bezig met de taak voor handen. Je krijgt een black-out en kan moeilijk meer helder denken! Dit kan zelfs in de aanloop naar het examen opspelen, je slaapt en eet niet meer lekker, je maakt je kortgezegd veel te druk.

More...

Op onze pagina voor algemene rijexamen tips ​hebben we het er ook over dat je jezelf gewoon niet zo druk moet maken. En dat lukt prima als je geen extreme last hebt van de zenuwen, heb je dat wel dan kun je beter eerst deze stress tips doornemen en dan later kijken naar de gewone rijexamen tips.

 Ben je helemaal geen (toekomstige) leerling van Rijschool WTF maar een bezorgde ouder op zoek naar tips voor uw dochter of zoon? ​Klik hier om direct te skippen naar de tips die je als ouder of huisgenoot kunt gebruiken om je kind/huisgenoot er doorheen te helpen.

​7 Tips tegen Rijexamen Stress

​Rijexamen Stress
TIP 1

Zorg dat je Goed Slaapt en Goed Eet

Ja, het is echt zo simpel. Als je goed hebt geslapen dan werkt het hele lichaam beter, je kunt jezelf beter concentreren maar ook raak je minder snel gefrustreerd. Je hebt kan veel makkelijker het hoofd koel houden en dat is wat je wilt. Zorg dus minimaal 4 dagen voor het rijexamen dat je minimaal 8 uur onafgebroken slaapt.

Met eten is het net zo, het is immers de brandstof voor je lijf. Zonder goed eten werkt het allemaal niet lekker waardoor je minder gaat presteren. En we moet nou juist pieken! Dit is wat we bedoelen met Goed Eten.

Relativeer

In Nederland heeft meer dat de helft van de mensen een rijbewijs, ongeveer 11 Miljoen mensen. En die hebben allemaal dat examen gedaan en zijn daar ook nog voor geslaagd. Waarom zou jij dat dan niet kunnen? Dat het misschien niet in een keer lukt, ok, maar dat is geen ramp. Komen we weer met de statistieken maar meer dan de helft van alle leerlingen die op rijexamen gaan slagen niet de eerste keer. Maar wel de tweede keer… en anders de derde of vierde keer.

 Uiteindelijk komt iedereen er wel. Het stomme van allemaal is, hoe meer je er mee bezig bent hoe lastiger het wordt. Pas als je het begint los te laten wordt alles makkelijker.

​Rijexamen Stress
TIP ​2

​Rijexamen Stress
TIP ​3

​​Weet dat Examenstress in je hoofd zit

Dat gevoel is niet te missen! Je krijgt het warm, misschien begin je lichtelijk te zweten en begint het druk te worden in je hoofd (althans drukker dan normaal)? Nu weet je dat de spanning heeft toegeslagen en het zal vroeg of laat mijn prestaties aantasten, maar dat is niet de bedoeling!

We gaan ook zeker niet met staart tussen de benen weglopen van dit gevoel maar we gaan er vol tegenin. Maar hoe dan?

Simpel, kijk stress kan je niet vastpakken, het zit in verstopt in de auto of de examinator neemt niet een paar kilo stress mee op het examen. Stress komt uit je eigen hoofd, en het blijft alleen maar in je eigen hoofd. Daarom gaan we nu buiten je hoofd werken.

 Ja, dat klinkt gek maar begin gewoon hardop te denken wat je ziet. Iets als, “ok, we naderen een gelijkwaardig kruispunt, ik zie een bord met 50 km/h, het verkeerlicht staat op oranje dus ik begin te remmen, kom tot stilstand en doe de nacontrole”. Zo dwing je jezelf om geen tijd aan je hersens te gunnen om zich druk te maken.

​Neem een Tussentijdse Toets

Wij hebben de TTT al extensief beschreven op de Rijexamen Tips​ pagina. Hier vind je ook alle informatie over hoe je een TTT kunt doen!

 Kortgezegd is het een generale repetitie van het CBR Praktijk Examen waar alleen maar voordelen aan zitten. Als je last hebt van Rijexamen Stress dan is het een Absolute Aanrader, eigenlijk onmisbaar. Maar wij kunnen slechts adviseren.

​Rijexamen Stress
TIP ​​4

​Rijexamen Stress
TIP ​5

​Drink even geen Alcohol of Koffie

In koffie zit cafeïne, duh! Maar in thee zit ook cafeïne, ook theïne (maar dat is nu even niet van beland). Maar cafeïne zorgt dus voor de aanmaak van adrenaline, wat de alertheid verhoogt. En dat zou echt nodig zijn als je een zombie was, maar als het goed is ben je een springlevende tiener of twintiger en heb je echt niet nog meer adrenaline nodig. Het examen zelf geeft je daar al meer dan genoeg van.

Alcohol heeft meer een nadelig invloed op je algemene welzijn en fitheid. Alcohol kan een lange nasleep hebben en je hebt nu juist even je lichaam en geest nodig. En zoals boven al gezegd, die moeten pieken!

 Bij Rijschool WTF zeggen we altijd tegen onze leerlingen: Minimaal 3 dagen geen alcohol en de dag van het examen geen thee of koffie (en andere drankjes/middelen waar cafeïne in zit).

​Maak Tijd om te Ontspannen

In de aanloop naar het examen zal je te maken krijgen met veel spanning, zelf al weken ervoor. Zorg daarom dat je ook goed ontspant. Ontspannen doe je door, sporten, je hobby uitoefenen, lekker een weekendje weg met je liefde etc.

 Des te meer ontspannen je bent, des te meer spanning kan je aan. Ik zou zeggen pootjes omhoog en ontspannen maar!

​Rijexamen Stress
TIP ​​6

​Rijexamen Stress
TIP ​7

​Vergeet je ​Overwinningen ​Niet!

Een andere goede manier om te dealen met rijexamen stress is door te denken aan je overwinningen. Creëer een mindset dat je eigenlijk best wel goed bent in dingen. Ook al geloof je jezelf niet, denk dan aan dat toernooi wat je ooit won, of die prijs die je hebt binnen gehaald, of je positieve resultaten op school, hoe je de papegaai van je oom zo aan het lachen kunt maken.

Ik weet zeker dat je meer dan 5 dingen hebt waar je trots op kan zijn en waarmee je jezelf kunt overtuigen dat je eigenlijk best wel goed bent.

 Doe dit wederom weken voor het examen en je zult zien, je gelooft in jezelf. En dat is bijna alles wat je nodig hebt

​Je kunt ook een paar Rijlessen bij WTF nemen!

Rijex​amen stres is heel erg vervelend en is moeilijk te trainen als je er niet vaak mee te maken hebt gehad of als je instructeur niet weet wat hij of zij ermee aanmoet. De Rijinstructeurs bij WTF hebben heel vaak te maken gehad met examenstress leerlingen en weten je precies de mindset te geven dat stress in ieder geval geen rol meer speelt. Dit kost wel een paar lessen...

​Wil jij ook een paar lessen voor je praktijk examen bij WTF of ben je al een paar keer gezakt door stress en wil je onze technieken proberen? Neem dan nu de stap op geholpen te worden!

​Wat ​je Ouders/Huisgenoten kunnen doen Tegen Rijexamen Stress

Motiveer
Je kunt makkelijk motiveren omdat je zelf niet de spanning ondergaat. Kijk gerust toe hoe de leerling het doet. Slaapt, eet en ontspant hij/zij wel genoeg? Zo niet, zeg er wat van, maar op een niet belerende en respectvolle manier. Probeer te helpen waar je kan.

Creëer Rust
De laatste dagen voor het examen is het belangrijk dat er goed gerust wordt en dat de mogelijkheid goed te slapen er is. Plan daarom geen feestjes of dinertjes in deze periode.

Complimenteer
Voor het rijexamen is een overlood aan zelfvertrouwen nodig, complimenteer af en toe uw kind/huisgenoot. Dat kan van alles zijn, iets uit het verleden of iets wat laatst gebeurde. Zorg kortom dat de kandidaat zich goed voelt over zichzelf.

Wees geen Last
Ga a.u.b. niet constant vragen stellen over hoe het gaat, hoe hij/zij zich voelt. Ben je gespannen? Vind je het eng? Wat ga je doen als je zakt?

De leerling heeft al meer dan genoeg om zich druk over te maken, dus probeer juist luchtige vragen te stellen. Die weinig te maken hebben met het praktijkexamen. Hij/zij begint er zelf wel over als hij/zij dat nodig vindt